Skip to content

Hvitbalanse og etterarbeid color balance

04.03.11

På lørdag viste jeg dere hvordan dere rettet opp i hvitbalansen med curves (her), og nå skal jeg vise dere hvordan dere gjør det ved å bruke color balance.

1. Begynn med å åpne et bilde, i photoshop (jeg bruker PS CS5), der hvitbalansen er feil. Jeg bruker et kaldt bilde med for mye blåskjær:

2. Deretter trykker du på Adjustments og velger Color Balance som vist på bildet:

3. Så kommer den delen der du må finne ut hva bildet ditt trenger mer og mindre av. Mitt bilde trenger definitivt mindre blått og mer gult! Derfor setter jeg yellow til -60. Når jeg gjorde dette synes jeg bildet mitt ble litt for grønt, derfor satte jeg Magneta til -5. Men når jeg gjorde dette ble bildet litt for kaldt, så derfor prøvde jeg å gjøre bildet litt varmere ved å stille Red til +12.

4. Gå fra Midtones til Highlights. Her har jeg så og si stilt inn likt som over. Når jeg stiller inn på highlights pleier jeg bare å føle meg frem og det varierer veldig fra bilde til bilde. Her kan man også stille inn på farger som er for mørke, men som du gjerne ønsket var lysere.

Siden jeg ikke skulle vise dere noe annet enn hvordan man retter opp hvitbalansen dersom den er feil, stopper jeg her og sier meg ferdig.

Som dere ser er ettervesjonen mye finere og fargene ser helt korrekte ut.

Hvis det er noe som er uklart med fremgangsmåten er det bare å spørre.

Håper dere lærte noe nytt i dag og!

6 Comments leave one →
  1. 04.03.11 12:00 pm

    kjempefint med sånne enkle greie photoshop tips! :)

  2. 04.03.11 12:16 pm

    Det er så gøy med alt man kan gjøre i photoshop:D Pleier stort sett å ta bilder i rawformat, og redigerer hvitbalanse osv der.

  3. 04.03.11 2:18 pm

    haha, ja det var det eg leitte etter. hehe.. tusen tusen takk, fina:)
    du er så flink! :) og ja, etterversjonen var MYKJE bedre.

  4. tor eivind permalink
    04.03.11 3:27 pm

    Fantastisk!

  5. 05.03.11 8:43 am

    så nydelig header, maria. den var superfin

  6. 05.03.11 10:08 pm

    hvis man tar bilder i raw slipper man det styret der da

Leave a Reply

