Skip to content

Hvitbalanse og etterarbeid curves-versjon

27.02.11

Siden det er så mange av dere som er så interessert i hvordan jeg redigerer bildene mine tenkte jeg at jeg burde bli flinkere til å oppdatere photoshop-kategorien. Mange av dere har kanskje merket at bildene deres gjerne domineres av en farge som gul, blå og rød. Dette skyldes da at hvitbalansen er feil! Man kan lett stille dette inn på kameraet og som oftest får man et riktig resultat hvis man vet hva man driver med. Men, de gangene man ikke er så nøye på det eller bommer er det godt at vi kan gjøre slike inngrep som dette her:

1. Begynn med å åpne et bilde i Photoshop (jeg åpner mitt i PS CS5) der hvitbalansen er feil. Jeg velger et som har blitt tatt inne der lyset var for gult, og vi ser tydelig at det har slått drastisk ut på bildet.

2. Deretter trykker jeg på Curves som man blant annet finner ved å trykke på den hvite og svarte sirkelen (Adjustments). Legg merke til at jeg har gjort bildet litt lysere ved å lage en bue som svaier til venstre.

3. Deretter endrer jeg fra RGB til BLUE og lager en stor bue ut til venstre som vist på bildet. Hovedfeilen med dette bildet er helt klart gulfargen, derfor begynner jeg med dette. Det jeg gjør er at jeg tar mer blåtoner i bildet slik at det gule dempes. Gult og blått er komplimentærfarger, altså hverandres sterkeste kontraster.

4. Men, når det kom så mye blått i bildet synes jeg det ble litt mye rødskjær. Derfor endrer jeg fra BLUE til RED og lager en bue som går under streken til høyre. Ikke så mye, men nok til at mye av rødskjæret forsvinner.

4. Nå er vi nesten i mål, men det er fortsatt litt for mye grønt i bildet. Derfor vil jeg tilføre litt rosa og velger fra RED til GREEN. Nå lager jeg en utrolig liten bue som går nedover til høyre. Den er nesten ikke synlig, men nok til at jeg blir fornøyd.

Jeg ville ikke sagt meg ferdig med hele redigeringen til vanlig. Men siden jeg bare skulle vise dere hvordan man retter opp i hvitbalansen med curves, sier jeg meg ferdig.

Jeg vil si at forandringen er radikal og en fryd for øyet!

Dette var én av to teknikker jeg pleier å bruke dersom hvitbalansen er feil. Neste gang skal jeg vise dere hvordan dere kan rette opp hvitbalansen med Color Balance.

8 Comments leave one →
  1. 27.02.11 10:41 am

    Nei så kult, det ble jo.. wow!

  2. 27.02.11 11:20 am

    Bra tips :D

  3. 28.02.11 9:08 am

    Tusen takk, hjalp masse :D

  4. 28.02.11 8:29 pm

    Det ble kjempefint :)

  5. tor eivind permalink
    03.03.11 1:22 am

    synes også du skal legge flere photoshop tutorials ut :-)
    det er veldig nyttig for folk som meg som vil lære litt! du er kjempeflink! har tatt i bruk redigeringsmetodene dine, og er kjempefornøyd :-D

    • 03.03.11 2:19 pm

      Tusen takk Tor Eivind! Det var superkjekt å høre :) Har laget en ny tutorial som postes i morgen eller på lørdag. Skal bli mye flinkere til å oppdatere Photoshop-kategorien gjevnlig ;)

  6. tor eivind permalink
    06.03.11 12:42 am

    hva er din favorittinnstilling på kameraet? makro?

    • 06.03.11 10:40 am

      Hvis du tenker på hvilken innstilling jeg pleier å ha kameraet mitt på, så har jeg den så og si alltid på manuell. Jeg liker å ha friheten til å kunne stille inn alt selv :)

      Men jeg har et macro objektiv som jeg er utrolig fornøyd med! Canon 60 mm f/2.8 USM.

Leave a Reply

