Skip to content

Photoshoptutorial

19.11.10

Jeg har fått en del nye lesere i det siste, og mange av dem lurer på hvordan jeg redigerer bildene mine. Jeg har laget to photoshopinnlegg før på bloggen min. Her og her. Siden den gang har jeg forandret litt på hvordan jeg redigerer bildene mine.

Begynn med å åpne et bilde av god kvalitet i photoshop. Jeg velger dette og bruker photoshop CS5:

Deretter begynner jeg med å resize bildet mitt. Grunnen til at jeg gjør dette allerede på begynnelsen er kun for at det skal bli lettere å jobbe med bildene. I tillegg er det raskere å laste opp  bildene da. Jeg setter bredden på bildet mitt til 50 cm. Da Stiller høyden seg inn av seg selv. Og hvis du ikke allerede har resoulotion på 72, anbefaler jeg at du stiller den ned til det. Du trenger ikke å ha den noe høyere hvis du bare skal vise bildene på en skjerm uansett.

Deretter dupliserer jeg background-bildet i layerpaletten to ganger. Det gjør jeg for å være sikker på at orginalen er trygg. Deretter stiller jeg inn på curves. For å stille inn på curves går du på Layer –> New Adjustment Layer –> Curves. Deretter setter du innstillingene slik jeg har gjort nedenfor. Dette er veldig varierende fra bilde til bilde! Så prøv deg frem og finn selv ut hva som passer best til ditt bilde. (trykk på bildet for å se det større)

For å legge en solid-color på (som jeg har gjort nedenfor) går du på Layer –> New Fill Layer –> Solid Color. Da får du en forespørsel om hvilken “mode” du skal ha den på og hvor høy “opacity” skal være. Jeg har valgt moden exclusion og opacity 34%. Trykk ok. Deretter får du opp en fargepallett. Jeg har valgt fargen #00224d (marineblå). Trykk ok. Nå skal det ha lagt seg et svakt, gjennomsiktig lag med blåfarge over bildet ditt. For å få fargen til å sitte litt bedre skal vi stille litt inn på contrast og brightness. For å gjøre det går du på Layer –> New Adjustment Layer –> Brightness/Contrast. Nå kommer det opp et vindu, trykk ok. Jeg har kontrasten på 8+ og brightness 4+.

Nå skal du gjøre samme to ganger til med en svak rosafarge og en brunfarge, og med forskjellig modes og opacity vel og merke:

Layer –> New Fill Layer –> Solid Color.    / Mode – Soft Light   /   Opacity – 40%      /    Farge -#fce5e5 (svak rosa)

Layer –> New Adjustment Layer –> Brightness/Contrast. / Contrast  8+       / Brightness  5+

Layer –> New Fill Layer –> Solid Color. /   Mode – Screen    /    Opacity – 14%       /    Farge – #432600 (brun)

Layer –> New Adjustment Layer –> Brightness/Contrast. / Contrast  10+       / Brightness  0.

Det er mange som har spurt meg om hvordan jeg får et slags lag utenpå bildene mine for å skape en “gammel” effekt. Det er mange måter å gjøre dette på, men personlig liker jeg å gjøre det med offseten. Har laget et innlegg om det her. Men jeg viser det igjen i denne tutorialen.

Layers –> New Adjustment Layer –> Exposure.     / Offset  +0,0131

Nå er vi ferdig med bildet, men for å sette en liten prikk over i’en skal vi gjøre det litt skarpere. Det er mange, mange måter å gjøre det på, men dette er blitt min favoritt. Gå til Layerpalletten og marker en av de dupliserte bakgrunnene dine. Min heter “Layer 1 copy”.
Filter –> Other –> High Pass. /     Radius : 1,2 pixels

Sett moden til “Soft Light” som bildet under.

Før :

Etter:

Feedback?

10 Comments leave one →
  1. 19.11.10 11:17 am

    Du er så skjønn du “,

  2. 19.11.10 1:49 pm

    Du er flink, ble veldig fint redigert :D

  3. 19.11.10 2:33 pm

    Gøy med slike tutorials :) !

  4. 19.11.10 3:20 pm

    hurra for julen!

  5. 19.11.10 8:33 pm

    Så fint det ble! : ) Gleder meg til å prøvee, hehe.

  6. 19.11.10 9:21 pm

    Fint redigert bilde!:-)

  7. 20.11.10 11:49 am

    Å, elsker sånne innlegg. Det er så gøy å se hvordan andre redigerer. Du gjør helt annerledes enn meg. Skal prøve ut det med high pass:)

  8. 22.11.10 8:54 am

    som jeg har sagt før, bildene dine er utrolig søte og romantiske!:)

  9. 12.02.11 5:31 pm

    Du er sinnsykt flink! Etter at jeg har sett bildene dine har jeg blitt mer innteresert i å ta bilder :)

  10. 14.04.12 3:47 pm

    I didn’t understand a word of that but I found the pictures very useful. Once I find a way to perform some of the steps on Elements I hope that my end result will look as good as yours…

Leave a Reply

