Skip to content

Photoshoptutorial

22.07.10

Det er en del som har spurt om jeg kan legge ut en tutorial på hvordan jeg redigerer bildene mine. Vet dette innlegget kommer måneder for sent, men det er ikke “bare bare” å lage et slikt innlegg. Det tar utrolig mye mer tid og arbeid, i tillegg så kan man ikke si slik redigerer jeg bildene mine. Jeg redigerer nemlig alle bilder ulikt. Men dette er en tutorial som viser min fremgangsmåte. Hvis det er noe dere ikke skjønner så bare still spørsmål kommentarfeltet og så svarer jeg der.

1. Begynn med å åpne et bilde med god kvalitet i photoshop. Jeg bruker photoshop CS4, men denne type redigering skal fungere på de fleste photoshops. Jeg velger dette bildet; 

2. Jeg pleier å begynne med å gjøre bildet litt skarpere slik:

3. Jeg pleier å legge et par layers oppå bildene mine for å få en litt “dreamy” effekt. Det varierer veldig hvilke layers jeg legger på, men her er de tre vanligste jeg bruker:

Husk at det er ikke sikkert at alle innstillenge jeg har passer like bra til ditt bilde! Så prøv deg frem og finn ut hva som blir finest på bildet som du har valgt.

4. Når man legger på slike layers blir ofte bildet litt matt og fargene blir litt duse. Derfor kan det være greit å skru opp kontrasten. Her er det ingen fasit på hvor høyt du skal skru opp kontrasten, så prøv deg frem!

5. Jeg er ingen fan av veldig sterker farger. Så derfor pleier jeg å skru ned saturation litt. Men dette er smak og behag!

6. Så pleier jeg å gjøre noen små justeringer på “curves”. Som dere sikkert ser (eller ikke ser) så er justeringene knapt synlige. Men de spiller fortsatt en stor rolle på effekten. Så hvis du ikke klarer å kopiere buene så kan du heller ta å lese av tallene under. Trykker du på bildet blir det forresten størret og lettere å lese av.

Ellers er gjør jeg ikke så mye mer enn dette.

Før

Etter

Spørsmål?

7 Comments leave one →
  1. 22.07.10 9:34 am

    dette bildet var også nydelig! likte antrekket!:)

  2. 22.07.10 9:50 am

    Kult!.. ;O

  3. 22.07.10 10:55 am

    Stilig! Du er flink :)
    Bildet er vakkert!

  4. 22.07.10 2:08 pm

    Du burde skarpe opp bildet helt til slutt, når du er ferdig med absolutt all redigering :) Bare et tips!

  5. 22.07.10 10:18 pm

    Det er ikke så mye som skal til for å freshe bildene skikkelig opp :) !
    Nice å legge ut slik ;)

  6. 23.07.10 10:28 am

    Så flink du er! Her var det mange nyttige tips:) Veldig fint bilde!

  7. 23.07.10 11:27 am

    åh, herlig . TUSENTAKK! Tror jeg skjønte det ja, du er jo flink å forklare.
    takktakktakk

Leave a Reply

